DDL - UMR 5596
ISH - Bat C
14 avenue Berthelot
69007 Lyon
Tél : 04 72 72 64 12
Fax : 04 72 72 65 90
Contact

All Members

 You are here : Home /  Research center /  Members  / CV
France  Anglais  Last update : 23/02/2023     

Jennifer KRZONOWSKI

Cellule Com' Médiation Scientifique
EEG engineer
IE, CNRS

 04 72 72 64 65 / 06 21 15 12 98

jennifer.krzonowski@cnrs.fr

Teams : DENDY 


  Training and professional background
  Teaching
  Main publications and conferences

My missions in the laboratory are to help set up experimental protocols to study language development and processing (design of stimuli and scripts for data acquisition and analysis; EEG, behavior and kinematics), as well as to ensure the technical responsibility and management of the experimental platform (planning, equipment, training of new users, etc). Moreover, I participate in various transversal actions, in particular scientific mediation.

In my thesis, I was interested in the acquisition of monophthongs of English by French-speaking learners. I developed perception and production trainings and evaluated the effects of these trainings on the perception and production of the trained vowels and on the EEG correlates of their pre-attentional perception.


TRAINING AND PROFESSIONAL BACKGROUND


 

2014-2020: PhD - Neuroscience and Cognition. Université Lumière Lyon 2
Title : Perception and production of English monophthongs by French speaking learners : effects of perception and production trainings
Supervisors : François Pellegrino (Laboratoire Dynamique du Langage - UMR 5596 - Université Lyon 2) and Emmanuel Ferragne (CLILLAC-ARP - EA 3967 - Université Paris 7).

 

2013-2015: Research engineer. Laboratoire Dynamique du Langage

 

2012-2013: Research assistant. ANR Project Coregraphy - Université Paris Diderot - Paris 7.

 

2011-2012: MASTER 2 Research - Cognitive psychology. Université Lumière Lyon 2.

 

2010-2011: MASTER 2 Cognitive psychology and Neuropsychology. Université Lumière Lyon 2.

 

TEACHING


 

ECOLE DE PSYCHOLOGUES PRATICIENS - LYON

Statistics applied to psychology - first year (since 2013), second year (since 2015)

 

UNIVERSITE LUMIERE LYON 2 – INSTITUT DE PSYCHOLOGIE
Licence Sciences et technologies

TD Fonctionnement cognitif 2 - Langage – Semestre 3 (2017-2018) et (2018-2019)

Licence de Sciences Cognitive
TD de psychologie cognitive – Semestre 1 (2012-2014) et semestre 3 (2012-2015)

Licence de Psychologie
TD de Neuroscience cognitive – Semestre 6 (2012-2015)
TD de Statistiques appliquées à la psychologie – Semestre 4 (2011-2013)
TD de Méthodologie disciplinaire – Semestre 2 (2012)

 

OUTILS

    PRAAT
  • Réalisation des scripts pour le traitement automatisé de stimuli sonores.
    Annotation/segmentation de fichiers sons
    Mesures de paramètres acoustiques (durée, fréquences de formants, pitch)
    Réalisation de stimuli expérimentaux
    Programmation d'expériences comportementales (identification/discrimination avec et sans feedback, tâche de production avec feedback visuel)
    PRESENTATION SOFTWARE
  • Programmation d'expériences comportementales
    Identification
    Discrimination

  • Programmation d'expériences en EEG
    Paradigme Oddball
    Paradigme GoNogo
    Paradigme de paires de clics
    Paradigmes de détection d'erreurs syntaxiques avec et sans amorçage musical
    R
  • Réalisation de scripts pour l'organisation des données brutes en data frame.
    Statistiques descriptives et inférentielles
    Représentations graphiques
    EEGLAB/ERPLAB
  • Analyse de potentiels évoqués liés au traitement du langage.
    Brainstorm
  • Analyse des oscillations cérébrales et potentiels évoqués.

MAIN PUBLICATIONS AND CONFERENCES
LONG VERSION / SHOW SHORT VERSION


PhDs and master thesis
 

Krzonowski, J., 2020, "Perception et production de monophtongues de l’anglais par des apprenants francophones : effets d’entraînements en perception et en production", Thèse, École Doctorale Neurosciences et Cognition (NSCo), Université Lumière Lyon2, 184, 184 p. (hal)


 

Krzonowski, J., 2012, "L'effet d'aimant perceptif : Étude comportementale et électroencéphalographique.", Mémoire de M2, Institut de Psychologie, Université Lumière Lyon 2, Lyon  (pdf)


 

Krzonowski, J. & Garnier, M., 2011, "Test de l'Hypothèse de la Phonémicité Gradiente en anglais d'Écosse: Étude en électroencéphalographie.", Mémoire de M1, Institut de Psychologie, Université Lumière Lyon 2  (pdf)


Journals
 

Canault, M., Yamaguchi, N., Paillereau, N., Krzonowski, J., Roy, J.P., Dos Santos, C. & Kern, S., 2020, "Syllable duration changes during babbling: a longitudinal study of French infant productions", Journal of Child Language, 47:6, pp. 1207-1227


 

Boulenger, V., Martel, M., Bouvet, C., Finos, L., Krzonowski, J., Farnè, A. & Roy, A., 2020, "Feeling better: tactile verbs speed up tactile detection", Brain and Cognition, 142:105582 (online article)


 

Canette, L.H., Fiveash, A., Krzonowski, J., Corneyllie, A., Lalitte, P., Thompson, D., Trainor, L., Bedoin, N. & Tillmann, B., 2020, "Regular rhythmic primes boost P600 in grammatical error processing in dyslexic adults and matched controls ", Neuropsychologia, 138


 

Bedoin, N., Abadie, R., Krzonowski, J., Ferragne, E. & Marcastel, A., 2019, "A combined forced-attention dichotic listening – Go/Nogo task to assess response inhibition and interference suppression: An auditory Event-Related Potential investigation", Neuropsychology, 33:8, pp. 1136


Conferences with proceedings
 

Krzonowski, J., Pellegrino, F. & Ferragne, E., 2018, "Etude acoustique de la production de voyelles de l'anglais par des apprenants francophones", actes de Journées d'études de la parole, Aix-en-Provence, 4-8 juin, pp. 523-531 (poster)  (article)


 

Krzonowski, J., Ferragne, E. & Pellegrino, F., 2016, "Perception et production de voyelles de l’anglais par des apprenants francophones : effet d’entraînements en perception et en production", actes de Journées d'Etudes sur la Parole, Paris, 4-8 juillet, pp. 491-499  (article)


 

Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of saliency and L1-L2 similarity on the processing of English past tense by French learners: an ERP study", proc. of 7th ISEL Conference on Experimental Linguistics, St Pétersbourg, 1-2 juillet, pp. 139-142 (abstract) (poster)  (abstract)


 

Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of implicit training on the processing of morphosyntactic violations by French learners of English: an ERP and behavioural study"6th Implicit Learning Seminar, Lancaster, 23-25 juin


 

Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of Implicit and Explicit Training on the Processing of Morphosyntax in an L2: an ERP study"Bilingualism Forum, Chicago, 20-21 octobre


 

Krzonowski, J., Ferragne, E. & Pellegrino, F., 2015, "Effects of perception and production trainings on the production of English vowels by French native learners", proc. of 6th ISEL Conference on Experimental Linguistics, Athens, Greece, 26-27 juin, Botinis, A. (ed), pp. 37-40  (pdf)


 

Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2015, "Effect of proficiency on subject-verb agreement processing in French learners of English: An ERP study", proc. of 6th ISEL Conference on Experimental Linguistics, Athens, Greece, 26-27 juin, Botinis, A. (ed), pp. 66-69  (pdf)


 

Bedoin, N., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2013, "How voicing, place and manner of articulation differently modulate event-related potentials associated with response inhibition", proc. of Interspeech, Lyon, 25-29 août 2013  (pdf)


 

Krzonowski, J., Ferragne, E., Boulenger, V. & Bedoin, N., 2012, "L’effet d’aimant perceptif : réponses préliminaires au débat entre hypothèses acoustique et cognitive", actes de Journées d'Etude sur la Parole, Grenoble, 4-8 juin (poster)  (pdf)


Invited presentations
 

Marsico, E. & Krzonowski, J., 2019, "Collaboration avec un collège sur le thème de la diversité linguistique et du jeu de société [kosmopoli:t] dans le cadre du Festival Pop'Sciences", Festival Pop'Sciences, Collège Schoelcher - La Duchère, fév-mai 2019


Conference presentations
 

Tseng, T., Krzonowski, J., Roy, A., Brozzoli, C. & Boulenger, V., 2023, "Cortical representations for native and non-native phoneme perception", Poster presentation in the Fifteenth Annual Meeting of the Society for the Neurobiology of Language (SNL 2023), Marseille, France, October 24-26, 2023. (equal contributions for A. Roy, C. Brozzoli & V. Boulenger)


 

Rose, F., Krzonowski, J. & Fillon, M.L., 2019, "The prosodic integration of Teko ideophones", SLE Annual Meeting, Leipzig, 21/08/2019  (pdf)


 

Witko, A., Krzonowski, J., Bedoin, N., Marcastel, A. & Ailhaud, E., 2018, "Dans la peau d’un Dys", Le monde des dys... et les dys dans le monde, Lyon, 13 octobre


 

Witko, A., Bedoin, N., Krzonowski, J., Roy, A., Lemarchand, L. & Marcastel, A., 2017, "Dans la peau d’un Dys", Journée des Dys, Dyslexie, Dysphasie, Dyspraxie, Dyscalculie... et TDAH. Quel parcours ?, Lyon, 7 octobre (poster)


 

Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Does better explicit knowledge of a morphosyntactic structure guarantee more native-like electrophysiological processing? An ERP study with French learners of English", Colloque Connaissances et Usages en Langue Seconde (COULS), Nantes, 29 juin - 1er juillet


 

Boulenger, V., Krzonowski, J., Roy, A., Witko, A., Bedoin, N., Lemarchand, L. & Marcastel, A., 2016, "Dans la peau d'un Dys", Les Dys au cœur de toutes les attentions., Lyon, 8 octobre


 

Boulenger, V., Frouin, C., Krzonowski, J., Bedoin, N., Guiraud, H., Ailhaud, E. & Martel, M., 2014, "Atelier Langage et cerveau: Comment ça marche?", Semaine du Cerveau, Médiathèque du Bachut, Lyon, France, 12 mars 2014 (poster)


 

Bedoin, N., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2013, "Inhibition de réponse en audition et traits phonologiques : étude en potentiels évoqués", 55ème Congrès de la Société Française de Psychologie, Lyon, 11-13 septembre (poster)


 

Bedoin, N., Boulenger, V., Krzonowski, J. & Fressard, C., 2013, "Dyslexie et Dysphasie", La Fête de la Science, Privas, 11-12-13 octobre 2013 (poster)


 

Boulenger, V., Krzonowski, J., Bedoin, N. & Fressard, C., 2013, "Langage et cerveau : Comment ça marche ?", La Fête de la Science, Privas, France, 10-12 octobre 2013 (poster)


Manuscript
 

Cheucle, M., Flavier, S., Kern, S., Krzonowski, J. & Marsico, E., 2022, "Documentarium : deuxième service", Lyon, pp. 32 (Jeux OPLA)  (PDF, Couv')


 

Cheucle, M., Flavier, S., Kern, S., Krzonowski, J. & Marsico, E., 2020, "Le dessous des cartes (livret scientifique [kosmopoli:t])", Lyon, pp. 60 (Jeux OPLA)  (pdf, Couverture)




ASLAN -  Université de Lyon -  CNRS -  Université Lumière Lyon 2 -  MSH-LSE -  IXXI -  DDL :  Contact |  Terms of use |