|
Jennifer KRZONOWSKI
Correspondante formation
Cellule Com' Médiation Scientifique
EEG engineer
IE, CNRS
04 72 72 64 65 / 06 21 15 12 98
jennifer.krzonowski@cnrs.fr
Teams : DENDY
|
Training and professional background
Teaching
Main publications and conferences
|
My missions in the laboratory are to help set up experimental protocols to study language development and processing (design of stimuli and scripts for data acquisition and analysis; EEG, behavior and kinematics), as well as to ensure the technical responsibility and management of the experimental platform (planning, equipment, training of new users, etc). Moreover, I participate in various transversal actions, in particular scientific mediation.
In my thesis, I was interested in the acquisition of monophthongs of English by French-speaking learners. I developed perception and production trainings and evaluated the effects of these trainings on the perception and production of the trained vowels and on the EEG correlates of their pre-attentional perception.
|
TRAINING AND PROFESSIONAL BACKGROUND
|
|
|
| 2014-2020: PhD - Neuroscience and Cognition. Université Lumière Lyon 2
Title : Perception and production of English monophthongs by French speaking learners : effects of perception and production trainings
Supervisors : François Pellegrino (Laboratoire Dynamique du Langage - UMR 5596 - Université Lyon 2) and Emmanuel Ferragne (CLILLAC-ARP - EA 3967 - Université Paris 7). |
|
| 2013-2015: Research engineer. Laboratoire Dynamique du Langage
|
|
| 2012-2013: Research assistant. ANR Project Coregraphy - Université Paris Diderot - Paris 7.
|
|
| 2011-2012: MASTER 2 Research - Cognitive psychology. Université Lumière Lyon 2. |
|
| 2010-2011: MASTER 2 Cognitive psychology and Neuropsychology. Université Lumière Lyon 2. |
| |
TEACHING
|
|
|
|
ECOLE DE PSYCHOLOGUES PRATICIENS - LYON
Statistics applied to psychology - first year (since 2013), second year (since 2015)
|
|
|
ECOLE DE PSYCHOLOGUES PRATICIENS - LYON
Enseignement de statistiques 1ère et 2ème année (depuis 2014)
UNIVERSITE LUMIERE LYON 2 – INSTITUT DE PSYCHOLOGIE
Licence Sciences et technologies
TD Fonctionnement cognitif 2 - Langage – Semestre 3 (2017-2018) et (2018-2019)
Licence de Sciences Cognitive
TD de psychologie cognitive – Semestre 1 (2012-2014) et semestre 3 (2012-2015)
Licence de Psychologie
TD de Neuroscience cognitive – Semestre 6 (2012-2015)
TD de Statistiques appliquées à la psychologie – Semestre 4 (2011-2013)
TD de Méthodologie disciplinaire – Semestre 2 (2012)
|
| |
OUTILS
■ PRAAT
- Réalisation des scripts pour le traitement automatisé de stimuli sonores.
- Annotation/segmentation de fichiers sons
- Mesures de paramètres acoustiques (durée, fréquences de formants, pitch)
- Réalisation de stimuli expérimentaux
- Programmation d'expériences comportementales (identification/discrimination avec et sans feedback, tâche de production avec feedback visuel)
-
■ PRESENTATION SOFTWARE
- Programmation d'expériences comportementales
- Identification
- Discrimination
- Programmation d'expériences en EEG
- Paradigme Oddball
- Paradigme GoNogo
- Paradigme de paires de clics
- Paradigmes de détection d'erreurs syntaxiques avec et sans amorçage musical
-
■ R
- Réalisation de scripts pour l'organisation des données brutes en data frame.
- Statistiques descriptives et inférentielles
- Représentations graphiques
-
-
■ EEGLAB/ERPLAB
- Analyse de potentiels évoqués liés au traitement du langage.
-
-
■ Brainstorm
- Analyse des oscillations cérébrales et potentiels évoqués.
-
-
|
|
MAIN PUBLICATIONS AND CONFERENCES
LONG VERSION / SHOW SHORT VERSION
|
|
|
PhDs and master thesis
|
| |
Krzonowski, J., 2020, "Perception et production de monophtongues de l’anglais par des apprenants francophones : effets d’entraînements en perception et en production", Thèse, École Doctorale Neurosciences et Cognition (NSCo), Université Lumière Lyon2, 184, 184 p. (hal)
|
| |
Krzonowski, J., 2012, "L'effet d'aimant perceptif : Étude comportementale et électroencéphalographique.", Mémoire de M2, Institut de Psychologie, Université Lumière Lyon 2, Lyon (pdf)
|
| |
Krzonowski, J. & Garnier, M., 2011, "Test de l'Hypothèse de la Phonémicité Gradiente en anglais d'Écosse: Étude en électroencéphalographie.", Mémoire de M1, Institut de Psychologie, Université Lumière Lyon 2 (pdf)
|
|
Journals
|
| |
Canault, M., Yamaguchi, N., Paillereau, N., Krzonowski, J., Roy, J.P., Dos Santos, C. & Kern, S., 2020, "Syllable duration changes during babbling: a longitudinal study of French infant productions", Journal of Child Language, 47:6, pp. 1207-1227 |
| |
Boulenger, V., Martel, M., Bouvet, C., Finos, L., Krzonowski, J., Farnè, A. & Roy, A., 2020, "Feeling better: tactile verbs speed up tactile detection", Brain and Cognition, 142:105582 (online article)
|
| |
Canette, L.H., Fiveash, A., Krzonowski, J., Corneyllie, A., Lalitte, P., Thompson, D., Trainor, L., Bedoin, N. & Tillmann, B., 2020, "Regular rhythmic primes boost P600 in grammatical error processing in dyslexic adults and matched controls ", Neuropsychologia, 138 |
| |
Bedoin, N., Abadie, R., Krzonowski, J., Ferragne, E. & Marcastel, A., 2019, "A combined forced-attention dichotic listening – Go/Nogo task to assess response inhibition and interference suppression: An auditory Event-Related Potential investigation", Neuropsychology, 33:8, pp. 1136 |
|
Conferences with proceedings
|
| |
Krzonowski, J., Pellegrino, F. & Ferragne, E., 2018, "Etude acoustique de la production de voyelles de l'anglais par des apprenants francophones", actes de Journées d'études de la parole, Aix-en-Provence, 4-8 juin, pp. 523-531 (poster) (article)
|
| |
Krzonowski, J., Ferragne, E. & Pellegrino, F., 2016, "Perception et production de voyelles de l’anglais par des apprenants francophones : effet d’entraînements en perception et en production", actes de Journées d'Etudes sur la Parole, Paris, 4-8 juillet, pp. 491-499 (article)
|
| |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of saliency and L1-L2 similarity on the processing of English past tense by French learners: an ERP study", proc. of 7th ISEL Conference on Experimental Linguistics, St Pétersbourg, 1-2 juillet, pp. 139-142 (abstract) (poster) (abstract)
|
| |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of implicit training on the processing of morphosyntactic violations by French learners of English: an ERP and behavioural study"6th Implicit Learning Seminar, Lancaster, 23-25 juin |
| |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of Implicit and Explicit Training on the Processing of Morphosyntax in an L2: an ERP study", proc. of Bilingualism Forum, Chicago, 20-21 octobre (abstract) (poster) |
| |
Krzonowski, J., Ferragne, E. & Pellegrino, F., 2015, "Effects of perception and production trainings on the production of English vowels by French native learners", proc. of 6th ISEL Conference on Experimental Linguistics, Athens, Greece, 26-27 juin, Botinis, A. (ed), pp. 37-40 (pdf)
|
| |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2015, "Effect of proficiency on subject-verb agreement processing in French learners of English: An ERP study", proc. of 6th ISEL Conference on Experimental Linguistics, Athens, Greece, 26-27 juin, Botinis, A. (ed), pp. 66-69 (pdf)
|
| |
Bedoin, N., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2013, "How voicing, place and manner of articulation differently modulate event-related potentials associated with response inhibition", proc. of Interspeech, Lyon, 25-29 août 2013 (pdf)
|
| |
Krzonowski, J., Ferragne, E., Boulenger, V. & Bedoin, N., 2012, "L’effet d’aimant perceptif : réponses préliminaires au débat entre hypothèses acoustique et cognitive", actes de Journées d'Etude sur la Parole, Grenoble, 4-8 juin (poster) (pdf)
|
|
Invited presentations
|
| |
Marsico, E. & Krzonowski, J., 2019, "Collaboration avec un collège sur le thème de la diversité linguistique et du jeu de société [kosmopoli:t] dans le cadre du Festival Pop'Sciences", Festival Pop'Sciences, Collège Schoelcher - La Duchère, fév-mai 2019 |
|
Conference presentations
|
| |
Tseng, T., Krzonowski, J., Roy, A., Brozzoli, C. & Boulenger, V., 2024, "Beyond speech production: sensorimotor contribution to native and non-native phoneme perception", 13th International Seminar on Speech Production (ISSP 2024), Autrans, France, May 13-17, 2024 (poster) |
| |
Tseng, T., Krzonowski, J., Roy, A., Brozzoli, C. & Boulenger, V., 2023, "Cortical representations for native and non-native phoneme perception", 5th Annual Meeting of the Society for the Neurobiology of Language (SNL 2023), Marseille, France, October 24-26, 2023. (poster) |
| |
Marsico, E., Metral, L., Barbier, L. & Krzonowski, J., 2023, "D'une langue à l'autre", Festival Pop'Sciences, Villeurbanne, 12-14 mai 2023 |
| |
Marsico, E., Bert, M., Krzonowski, J. & Leger, R., 2021, "Quelles langues parlaient-on à l'époque gallo-romaine ? ", Festival Pop'Sciences, Saint Romain en Gal, 9-11 juillet 2021 |
| |
Rose, F., Krzonowski, J. & Fillon, M.L., 2019, "The prosodic integration of Teko ideophones", SLE Annual Meeting, Leipzig, 21/08/2019 (pdf)
|
| |
Witko, A., Krzonowski, J., Bedoin, N., Marcastel, A. & Ailhaud, E., 2018, "Dans la peau d’un Dys", Le monde des dys... et les dys dans le monde, Lyon, 13 octobre |
| |
Witko, A., Bedoin, N., Krzonowski, J., Roy, A., Lemarchand, L. & Marcastel, A., 2017, "Dans la peau d’un Dys", Journée des Dys, Dyslexie, Dysphasie, Dyspraxie, Dyscalculie... et TDAH. Quel parcours ?, Lyon, 7 octobre (poster) |
| |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Does better explicit knowledge of a morphosyntactic structure guarantee more native-like electrophysiological processing? An ERP study with French learners of English", Colloque Connaissances et Usages en Langue Seconde (COULS), Nantes, 29 juin - 1er juillet |
| |
Boulenger, V., Krzonowski, J., Roy, A., Witko, A., Bedoin, N., Lemarchand, L. & Marcastel, A., 2016, "Dans la peau d'un Dys", Les Dys au cœur de toutes les attentions., Lyon, 8 octobre |
| |
Boulenger, V., Frouin, C., Krzonowski, J., Bedoin, N., Guiraud, H., Ailhaud, E. & Martel, M., 2014, "Atelier Langage et cerveau: Comment ça marche?", Semaine du Cerveau, Médiathèque du Bachut, Lyon, France, 12 mars 2014 (poster) |
| |
Bedoin, N., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2013, "Inhibition de réponse en audition et traits phonologiques : étude en potentiels évoqués", 55ème Congrès de la Société Française de Psychologie, Lyon, 11-13 septembre (poster) |
| |
Bedoin, N., Boulenger, V., Krzonowski, J. & Fressard, C., 2013, "Dyslexie et Dysphasie", La Fête de la Science, Privas, 11-12-13 octobre 2013 (poster) |
| |
Boulenger, V., Krzonowski, J., Bedoin, N. & Fressard, C., 2013, "Langage et cerveau : Comment ça marche ?", La Fête de la Science, Privas, France, 10-12 octobre 2013 (poster) |
|
Manuscript
|
| |
Cheucle, M., Flavier, S., Kern, S., Krzonowski, J. & Marsico, E., 2022, "Documentarium : deuxième service", Lyon, pp. 32 (Jeux OPLA)
(PDF, Couv')
|
| |
Cheucle, M., Flavier, S., Kern, S., Krzonowski, J. & Marsico, E., 2020, "Le dessous des cartes (livret scientifique [kosmopoli:t])", Lyon, pp. 60 (Jeux OPLA)
(pdf, Couverture)
|
|